söndag 25 januari 2009

Tålamod tålamod....!


Tålamod är nog nyckeln till det mesta här i livet. Inom förhållanden, arbetsliv och uppfostran.
Igår fick jag verkligen testa mitt tålamod när det gäller hunduppfostran...... Jag var till gränsen till tårar efter att ha försökt få Mumin att förstå hur man INTE drar i kopplet. Jag kämpade och kämpade.....och Mumin blev mer och mer förvirrad.....Frustration, och känsla av misslyckande från min sida var ett faktum. Jag var så less. Less att han inte kunde fatta, men framförallt less på mig att jag inte kunde låta bli att bli frustrerad.Kände mig som en hemskt dålig hundmänniska. Jag är inte dum och tror att han ska fatta direkt och börja gå fint i kopplet, men jag önskade ändå att han skulle få en liten aha upplevelse......ville slipa slit och släp situationen. Jag vet att det tar tid- jag har erfarenhet sen tidigare;) Vi kom hem och båda somnade av ren utmattning.......Efter att ha hämtat nya krafter, och ett litet pepptalk med mys så gick vi ut på en promenad igen. Jag valde då att ändra min strategi. Istället för att stanna och dra tillbaka Mumin, när han började dra. Stannade jag och och lät honom komma till mig, självmant eller genom att jag visslade lätt. Han är inte som många andra hundar...som går tillbaka , nej då, han tar ett känguruskutt på 1½ m, till min vänstra sida och ser helnöjd ut. Min startegi var ialla fall att berömma så fort han kom till mig, och passade på i dom halva sekunderna att berömma då han inte drog i kopplet. Jag fick lov att inse att jag inte har tillräckligt med tid på mig att få honom att förstå vad jag vill....så jag försöker göra det bästa av situationen. Det har ialla fall gått bättre;) TÅLAMOD!!!!!
Dagen blev inte så lugn som jag hade planerat, blev inget möte med extet heller. Jag kände mig hemskt uttråkad på dagen och väldigt sällskapssjuk.....men efter våran lilla kris sjönk mitt humör drastiskt. Kände mig inte lika social längre...Men i går fick jag äntligen mitt fotbad. Jag tände ljus, och ordnade lite gott gott. Mixade ihop en GI- glass.....(Ninas recept) blev riktigt gott. Inte lika gott som glass- men smaskens. Testa själv!

Frysta bär
Kesella (Jag hade naturell, är troligen godare med vanilj) Går säkert lika bra med Turkisk youghurt.
Fruktsocker
Mixa bär och kesella/ socker.
Häll i nötter (gärna rostade) och solrosfrön i botten av en skål.
Täck över med "glassen". NJUT!
Igår vann BS med 11-3 mot Nyborg!!!! Väntar på dagens resultat mot Karlsborg......
Nu blir det lunch, dusch och en promenad:)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Anna-lena! Jag tycker precis samma om dig, ni är så underbara allihopa! :) Och om vi inte blir kvar så måste vi hålla kontaken ändå! Kramar.

Saknar- Jacken min älskade hund.

Saknar- Jacken min älskade hund.

TÄNKVÄRT:

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd, och utan tvekan den mest betydelsefulla
/ Platon