torsdag 7 januari 2010

Baka utan smör och socker



Jag misslyckades med min egenkomponerade kladdkaka så jag letade efter ett recept och fann detta på nlife.se.
Vi har testätit den nu, och måste säga med tanke på att den varken innehåller
smör eller rent socker så var den helt oki.
Dock ska jag till nästa gång tillsätta kesella naturell eller vanilj.
Blev lite för torr. Var godare med grädde till.

Kladdkaka med honung & rostad kokos

1 kaka
1 1/2 dl vetemjöl ( går med dinkel men liknar mer bröd då)
2 tsk bakpulver
2 msk riven rostad kokos
0,75 dl kakao
1 ägg
1 dl fast honung
1 msk rapsolja
1 1/2 dl minimjölk ( jag använde mellan)
Kesella vanilj eller naturell ( Har ej testat ännu, men tror att det blir pricken över i)

Börja med att sätta ugnen på 150 grader. Rosta kokosen lätt i en torr, varm panna. Blanda mjölet med bakpulver, rostad kokos och kakao i en bunke. Vispa ägg, honung, olja och mjölk i en annan bunke. Vänd ner mjölblandningen i äggblandningen försiktigt med en gaffel och blanda väl. (Ej med elvisp). Smörj en rund form med löstagbara kanter och häll ner blandningen i formen. Grädda i ugn 30-35 minuter. Kakan ska vara färdig men bli kladdig i mitten så grädda inte för länge. Det kan skilja något från ugn till ugn. Testa med en sticka i mitten av kakan efter 28-30 minuter. Låt kakan svalna, skär upp och servera med färska bär, vaniljkesella och eventuellt extra rostad kokos på toppen. Går bra att frysa.




Från bak till HÅRDROCK! Ett av sommarens äventyr är nu bokat! Anders gav mig denna fantastiska dag i julklapp, och igår bokade vi hotell- Crystal Plaza hotell. Det blir "Vi", Anna och Ludde- kan inte gå fel;) Nu får vi hoppas att mitt schema inte krockar- vilken dag, vilket gäng!



Inga kommentarer:

Saknar- Jacken min älskade hund.

Saknar- Jacken min älskade hund.

TÄNKVÄRT:

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd, och utan tvekan den mest betydelsefulla
/ Platon