torsdag 2 april 2009

Underbara Thailand

Vi har haft 2 underbara veckor i Thailand, och vi fick tom en xtra dag i Krabi stad. Då vårat flyg var försenat med 14 timmar......jag blev såååå ledsen..not. Jag jublade. På söndagen kände jag mig lite ojig över att vi inte hade åkt till just Krabi stad. Hade hört talas om nattmarknad mm där...så var lite besviken att vi inte "hann" se det. Men så fick vi bonusdagen, just i Krabi stad.
Å hua hin va glad jag är att vi inte la nån dag där tidigare. Enligt mig var det inget att se, och nattmarknaden bestod av ca 20 stånd, med slitna kläder och krimskrams....nada. Men det var verkligen super att vi fick en dag/ kväll där, så nu slipper jag tänka på att jag missat något. Kändes något lättare att åka hem. Kl 03.30 Thailändsk tid fick vi gå upp då bussen till planet gick 06.45......hade sovit ca 3 timmar........ vi åkte i 11 timmar och var på Arlanda 13.50 svensk tid. Tror att jag och Anders har fått lite vana efter turen till Singapore, så jag tyckte att resan gick relativt snabbt. Vi har ialla fall haft det helt underbart, levt gott med god mat, billigt boende och sett otroligt vackra platser. Jag känner mig väldigt stolt över mig själv då jag verkligen har kunnat slappna av under resan, och inte stressat runt. Vi började resan i Ao Nang på ett jätte fint hotell. Från våran balkong kunde vi gå rakt ner i poolen...redan första natten tog vi en Thaimassage på hotellet. Massöserna skrattade åt oss då Anders skulle ha en aroma massage och jag en djupt thaimassage.....dom tyckte att det skulle vara tvärtom. Vi stannade i Ao nang i 2 dagar, men bytte till en billig bungalow dagen efter- vi har bott bra hela resan men några sämre och bättre;) Vi tog sedan färjan till Koh Lanta. Se mitt tidigare inlägg- "Koh Lanta". Det var fint där, och vi fick ett fint boende nära havet. Vi kollade inte runt så mycket på ön så jag kan inte säga så mycket om ön. Men Koh Lanta var en plats för dem som söker avkoppling. Trvides bra, men längtade vidare så på dag 3 åkte vi vidare till Phi Phi. Jag var då hemskt dålig. Mådde illa, tappade synen och kunde knappt gå. Men vi tog oss till Phi Phi med färja. Väl framme var jag sämre än sämst. Det såg några Thailändare så de hjälpte Anders med packningen och jag fick hänga mellan thailändaren och Anders hela vägen över piren. Vi tog det hotell som låg närmast så att jag skulle slippa att gå- gick ju inge vidare att stå.( Fick sedan se att de hade livesändingar dygnet runt från piren, på tv- på ALLA hotell) Vi hamnade på Phi Phi Inn, helt oki ställe, ca 50 m från piren. Jag var seg hela kvällen, men piggnade i lite när jag kom in i Ac:n och fick en dusch. Jag var rätt utslagen, så när det var dags för Anders att träffa en barndoms kompis som var på Phi phi så låg jag kvar hemma. Anders kom sedan och hämtade mig, och jag höll ut en stund, innan det var läggdax för min del. Phi phi var ialla fall en toppen ö. Ganska livad, men det fanns fina stränder, och ville man ha lugn så var det bara att åka till longbeach som låg ca 10 min med longtail från tonsai bay, där vi bodde. Eller ta en båt ut till all vackra närliggande öar. Detta passade vi på att göra så vi har hunnit med att snorkla utanför longbeach, där jag blev naggad av hundratals färglada fiskar( jag fick panik), vid maya bay ( Där the Beach spelades in) och en dag bjöd Anders ut mig till Phi-ley bay. En jätte vacker vik, inramad av klippor med kristallklart vatten. Vi stannade där i 3 timmar på våran "egen" longtailbåt med kapten. Var skönt att komma till lugnet ett tag. Är som sagt rätt livat på ön, och det har blivit några beachpartyn, med bekanta som oxå var på Phi phi. ( Svenskarnas paradis) Det tar på krafterna, med jädrar va kul. Vi var kvar på Phi Phi i nästan en vecka. Resan började närma sitt slut, så vå åkte vidare till Railay beach. En härlig ö, med lugn och hippiebarer.
Därifrån tog vi en dagstur, 4 island, med longtailbåt. Vi besökte 4 öar och fick snorkla på flera ställen. Vilka platser det finns, och vilka fiskar!!! Jag har en skräckblandad förstjusning för snorkling. Jag älskar det, samtidigt som det är lite läskigt då man inte vet var man har omkring sig ( kunde vara rätt djupt och lite grumligt på vissa ställen), å sen alla närgågna fiskar. Samtidigt som det känns häftigt att vara så nära, så bli det oxå rätt scary ibland. Vi bodde fint och billigt på East side... backpackersidan, med hippiebarer. Har blivit en hel del god mat, banana shakes, banana pancake och öl för mannen.....vi har levt det goda livet. Vi åkte till Krabi på måndagen och där slutade våran resa. Tack älskling för en en underbar semester och ännu ett vackert minne tillsammans med dig. ( Det fanns en anledning till varför jag inte kommit iväg tiidigare;) Kl 19.00 på tis klev vi innaför dörren och vi var hemma....home sweet home. Vi hann knappt innaför dörren innan vardagen slog upp i ansiktet- räkningar och deklaration ( Inga roliga siffror för min del...suck) Men det känns bra att vara hemma. Måste vara all D-vitamin;) Schemat rullar redan på. Igår var jag upp till gymmet med Anna. Där fixk jag reda på att jag ska gå en kurs med Nautilus om 3 veckor, och introt börjar idag. Imorgon ska jag på föreläsningar med Anna och på kvällen är det ÄNNU en BS- fest. ( Klart jag kommer tjejer;) Nu ska jag hämta tvätten, och snart är det dags för klippning. Så, det var den uppdateringen....för den som orkade läsa.....haha. Kramar

3 kommentarer:

Sofija023 sa...

Å vad härligt det låter. Ska bli ännu roligare att se bilder sen och höra om alla fina ställen.. jag vill tillbaka till utlandet igen.. om man ändå va stenrik! Vad ja skulle resa!!

Jag tänker inte va med på nå kort med dig imorgon iaf... nyklippt och brun... Jag vägrar! Jag behöver både klippas och färgas och jag är blek..så nej tack! haha.. Ses imorrn!!!

Ida sa...

Ååh, det låter helt underbart det ni har upplevt! Jag längtar att få se alla bilder ;) Håller även med Sofia, jag ska inte vara med på några bilder tillsammans med dig, kommer att se ut som en blekfis!! Haha Ses imorgon, kramar :)

cathrine sa...

Åh, vad ni verkar ha haft det underbart!! Jag är lite avundsjuk! =) Skulle också vilja åka två veckor, men en vecka funkar det också, haha! Vi ses imorgon (fest igen, haha), men lova att du tar på dig vitt puder, så man slipper känna sig så jäkla blek, haha! Kram Kram!

Saknar- Jacken min älskade hund.

Saknar- Jacken min älskade hund.

TÄNKVÄRT:

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd, och utan tvekan den mest betydelsefulla
/ Platon