onsdag 24 februari 2010

" Du äger!"

Mia Törnblom

Idag har jag fått en riktig nytändning!
Vi började dagen med att bli indelade i grupper och fick ett projektuppdrag som ska vara löst tills på fredag. Vi fick även 3 vykort var, som vi ska skicka till någon eller några som vi tror kan vara potensiella studenter till entreprenörskolan. Dagen fortsatte sedan med vad vi trodde skulle vara en repetion i studeteknik. Det visade sig att vi under 1 timme skulle sätta oss ner, inviduellt och svara på flera frågor om våra framtidsplaner. Om hur vi skulle nå våra mål och var vi befinner oss i livet om 5, 10 och 50 år. Ingen lätt uppgift men nog så lärorik och viktigt. Jag börjar mer och mer förstå vikten i att skriva ner mina tankar och mål. Känns att jag har fått klarhet i vissa frågor. På kvällen var jag fortfarande kvar i Leksand, för att gå på föreläsningen " Du äger!" med Mia Törnblom. Hon är en otrolig inspirationskälla. Mycket av det hon sa är egentligen helt självklart. Men man behöver med jämna mellanrum påminna sig om dessa självklarheter. Hon pratade om skillnaden mellan självförtroende och självklänsla. Och om tankarnas makt över ens välbefinnande. Varje dygn har vi ca 65 000 tankar. 95% av dom tankarna hade vi igår! Alltså är bara 5 % nya! Majoriteten av dessa tankar är dessutom negativa. Hon påminde om hur viktigt det är att slå bort de negativa och rensa ut de gamla tankarna för att kunna fylla på med nya positiva tankar." Ut med det gamla och in med det nya". Hon sa även att självkänsla är kondition för själen- det gäller att underhålla den för att att inte tappa den.
Dagen har varit mycket inspirerande, bjudit på många tänkbara ord och skratt.
Jag känner en stark motivation att fortsätta mitt äventyr.
Var det leder.... vi får se...
SPÄNNANDE!

1 kommentar:

Cathrine sa...

Åh, jag skulle verkligen vilja gå på en föreläsning med Mia! Har läst hennes böcker och hon har verkligen sååååå rätt! Som du säger, så självklara saker, men som man ändå inte gör. Ibland måste man verkligen påminnas om saker. Man är jäkligt duktig på att inse att man ska träna, men man tränar aldrig självkänslan, som nästan är viktigare! Vi ses imorgon! Kramar!

Saknar- Jacken min älskade hund.

Saknar- Jacken min älskade hund.

TÄNKVÄRT:

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd, och utan tvekan den mest betydelsefulla
/ Platon