tisdag 16 februari 2010

Berts semlor och guldhjältar!


Dagen till ära så bjöd jag mina arbetskamrater på mina nybakta dinkelsemlor. Det blev mycket uppskattat;)
Receptet har jag tagit från boken " Ät rätt må bättre" av Anna Skipper och Bert Karlsson.
En bok som jag varmt rekomenderar alla att läsa.
Bert Karlssons Dinkelsemlor
Ca 15 st
50 g söt jäst
7 dl siktat dinkelmjöl
3 dl vatten ( ca 37 grader)
1 dl fullkornsmjöl ( jag använde endast "Dinkelmjöl/fullkorn från Dinkelboden)
Honung
Stötta kardemummakärnor ( Gå på känsla;)
75 g smör ( Jag använde 50 g- går lika bra)
1 ägg till pensling
Låt smöret bli rumsvarmt- Lös jästen i lite av vattnet.
Häll på resten av vattnet
Tillsätt dinkelmjölet, lite i taget.
Häll i flytande honung, klicka i smöret.
Degen ska bli något lösare än vanlig vetedeg, men lite kladdig.
Arbeta degen i 5 min ( eller lite mer)
Jäs 30 min
Rulla bollar av degen, lägg på bakplåtspapper på plåt. Jäs i 30 min.
Värm ugnen till 250 grader under tiden.
Pensla bullarna med ägget.
Sänk värmen till 225 grader, ställ in plåten i mitten.
Grädda i 10 min.
Mandelmassa:
100 g sötmandel
Honung eller agave sirap
Inkråm av bullar
½ dl grädde
Blanda allt tills du får önskad konsistens.
Låt svalna. Skär ett lock och fyll med mandelmassa och grädde.
Smaskens!
Det blev ingen träning för min del. Jag känner mig fortfarande inte kry efter förkylningen.
Har haft huvudvärk, och hosta idag. Väldigt frustrerande.
Nästa vecka börjar skolan igen, och då ska jag se till att få in träningen i vardagen igen.
( Om hälsan tillåter)
Känns inge vidare att inte ha motionerat på länge.
Blir en ond cirkel- och märks direkt på byxlinningen.
Jag får lägga in Dollarstorefynden nån annan dag.
Blev sent då jag har kollat in våran Sverige hjälte Björn Ferry ta GULD!
Tryck HÄR så kommer du till Björn Ferrys Blogg.
Jätte Grattis! Även ett stort grattis till Kalla!
Två hjältar som är så värda guldet.
Ett stort + i kanten är att de är så mänskliga- älskar människor som kan vara sig själva.
GRATTIS!

1 kommentar:

Cathrine sa...

Nakenfisar på stranden kan ju vara mycket trevligt, bara det inte är feta tyskar, hahahaha! Då ska jag leta i bloggen efter bilder. När var ni där? Månad? =) Det är jätte skönt att äntligen ha kommit igång med träningen igen. Samtidigt så har jag ju någonting att träna för nu. Ska man kunna gå i bikini om ca 1 månad, så måste jag nog träna mycket och äta rätt, hahahaha!!! Hoppas du kryar på dig så du också kan fortsätta med träningen. Kramar!

Saknar- Jacken min älskade hund.

Saknar- Jacken min älskade hund.

TÄNKVÄRT:

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd, och utan tvekan den mest betydelsefulla
/ Platon