torsdag 24 september 2009

Glassföretagare

Liten rättelse från igår, efter ett påpekande av en god vän;)...som sagt har varit lite mycke.
Det var i lördags vi var ut å fikade, och på kvällen blev det pitcher´s, och det var i söndags som det var bandy. Nu blev det rätt...haha.
Idag har det varit en bra dag. Jag var relativt pigg för att vara jag på morgonen, och ämnet idag var mycket intressant så jag har haft öron och ögon öppna hela dagen. Dagens ämne var: Ledarskap. Otroligt nyttigt, och brist på den kunskapen har jag sett alldeles för mycket av på flera arbetsplatser som jag har jobbat på ( de ena värre än det andra). Väldigt nyttigt, inte bara för människor som ska vara chefer eller liknande- det finns mycket att lära sig därifrån. Bl a så var det även en aha upplevelse. Mkt av det vi pratade om, har man redan svaret på- det gäller bara att tänka på det när det gäller. Vi fick även göra ett personlighetstest om vilken personlighetstyp man var- jag blev "entusiasten". Det var riktigt kul att se att så mycket stämde överens med verkligeheten. Det blev en dag av rannsakan av sig själv- och mer kommer det att bli. Vi kommer att läsa mer ledarskap som kommer innehålla flera övningar där vi får lära oss en hel del om oss själva och om andra. Vi kommer hamna i situationer som konflikter mm- och det är själva tanken:) Kan bli tufft, men väldigt intressant och lärorikt. Vi höll på i 5 timmar idag, så jag kan tyvärr inte ta upp allt som den innehåller- men jag kan verkligen rekommendera att man går en kurs eller läser ledarskap- eller så läser man till handelsentreprenör på Campus Leksand;)
Jag har sedan igår blivit "delägare" i ett glassföretag. Det är ett påhittat företag, som är uppbyggt som ett spel- där tärningar bestämmer om det går bra eller inte i företaget. Det är uppbyggt på 4 år och jag ska själv tänka ut priser, hur jag vill marknadsföra mig och om jag vill investera. Jag är inne på 3:e året å än så länge har jag gått i vinst- jag kanske ska börja i glassbranschen;) Jag som i vanliga fall inte brukar jubla över matte/ekonomi, tycker att det är riktigt kul. Som tur är så handlar det inte om riktiga pengar- men det är ett intressant sätt att lära sig på. Om ni är intresserade så heter det "glasscomangiet" ( Varnar för många stavfel i kompendiumet, men spelet är lärorikt)
Iallafall så har dagen varit bra- jag har tagit några bra beslut idag, som har gjort att jag har kunnat varva ner. Känns skönt att vara på banan igen;) Mycket att stå i- men jag väljer att se positivt på det- iallafall nu;) Kram på er! Nu tillbaka till glassen värld.

2 kommentarer:

Daddy sa...

Hm glass är gott!!

Cathrine sa...

Hehehe, jag blev själv så förvirrad när jag inte tyckte att det stämmde riktigt, hahaha!! Det är väldig lärorikt att låtsas ha ett företag. Vi ses snart! =) Kramar!!!

Saknar- Jacken min älskade hund.

Saknar- Jacken min älskade hund.

TÄNKVÄRT:

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd, och utan tvekan den mest betydelsefulla
/ Platon