söndag 25 oktober 2009

Studier och vardagslyx

Jag har varit inne i studiernas värld, med några mindre avbrott sedan i torsdags- klockan 21.00 skickade jag väg det sista till mitt arbete. Jag har gjort en omvärldsanalys som berör en av butikerna i stan- å tjohejsan vad många projekt det är pågång i Falun. Riktigt intressant att läsa alla artiklar å protokoll om vad som försigår i stan- och vad som ev kommer hända i framtiden.
Slutsats av veckans arbete- Falun är en stad under utveckling! Imorgon ska jag presentera mitt arbete inför klassen... Det har inte bara varit studier ( dock väldigt mycket) I fredags kom Anders hem. Skönt att få hem honom;) Vi bestämde oss för att gå till Mariannes och ta en hamburgertallrik. Vi hade det jättetrevligt, så ingen av oss kände för att gå hem. Jag tog med Anders till Bishop Arms, den nyöppnade puben vid ån för att kolla in stället. Det var mycket mysigt, men fullsatt så vi gick vidare till Pitcher´s där jag smuttade på en Karlsson ( Liknade Irish coffé). Vi hamnade dock i baren för alla bord var bokade, men vi hade det trevligt. Vi fick senare tag på ett bord, och satt kvar några timmar och hann med en varsin efterätt. Kring 21.00 tiden tog vi den lilla promenaden hem. Var så skönt att komma hem i tid, och ändå hunnit med en myskväll ute- som sedan fick fortsätta hemma:)
Igår var vi ner en sväng på stan, och tog en fika på Pralin, sedan har det mest varit analys analys analys och powerpoint powerpoint... tog dock ett avbrott och åkte till gymmet med Anna och körde lite kondition- jag har ett ben som krånglar så det blev rätt lungt. Skönt att träna igen- var VÄLDIGT länge sedan nu. Till middag idag åt vi en jättegod maträtt, så jag måste dela med mig av receptet- det fanns i tidningen Må bra:
SKALDJURSCRËPES:
2 port
½ dl bovete ( vi använde vanligt mjöl. Går även med dinkel- men ta då mindre)
1 dl kräftspad
½dl mellanmjölk
peppar
hackad dill
Grön sparris
1 burk kräftstjärtar
2 msk valfri smaksatt färskost ( Vi hade philadelpiaost vitlök)
2 msk riven ost ( parmesan/ texmex- ta vad du tycker om)

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader- grillvärme.
Vispa ihop mjöl & kräftspad till en slät smet. Tillsätt ägg, mjölk peppar & dill.
Grädda 4 små crepês ( vi gjorde dubbel sats- så det blev lite tjockare) & lägg på smörpapper. Lägg på sparris, kräftstjärtar & toppa med färskosten). Rulla ihop och strö över riven ost. Gratinera högt i ugnen i ca 5 min- Går fort och är njutbart gott.

Kvällens utsedda kock var Anders. Det jag har lärt mig idag är att MÄN borde få speciella receptböcker där allt står i punktform. " Men här står det att jag ska göra en smet- å helt plötsligt har jag crëpes- vad är crepes"..hahaha- förlåt älskling men det var sjukt kul.
Resultatet blev iallafall toppen och jag njöt av den goda middagen:) Ännu lyxigare var det att den nästan stod på bordet när jag kom hem från träningen- Älskar att bli bortskämd!
Nu är det dags att hämta upp tvätten- och sedan är det natta för Jansson.
Kram alla hoppas ni haft en härlig helg!

Inga kommentarer:

Saknar- Jacken min älskade hund.

Saknar- Jacken min älskade hund.

TÄNKVÄRT:

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd, och utan tvekan den mest betydelsefulla
/ Platon